Naponta frissülő tervezőnaptár! Kövesse figyelemmel!
Főooldal
MHP-KP-2-2015/1-000016 Külhoni magyar szakképzés támogatása – intézményi program Informatikai szakmai gyakorlat

MHP-KP-2-2015/1-000016 Külhoni magyar szakképzés támogatása – intézményi program Informatikai szakmai gyakorlat

BGA_kep_jpg

Tanulni nyáron? Határtalan élmény!

A debreceni Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium már alapítása óta nagyobb figyelemmel fordult a határon túli magyarság felé. Intézményünk alapítványát az egykori piarista diák Rátky József úgy hozta létre 1996-ban, hogy minden évben kerüljön a támogatott diákok közé olyan fiatal is, aki a határon túli magyarság képviselője. Így a korábbi években többször kapott erdélyi, kárpátaljai diákunk hathatós támogatást. Ők voltak az első követei annak, hogy a nálunk tanuló diákok ne csak hírekből, vagy történelemkönyvekből tudják meg azt, hogy milyen a Kárpát-medence magyarságának sorsa, hanem közvetlen, élményszerű tapasztalatuk is legyen. Így indítunk kétévente zarándok fiatalokat a csíksomlyói búcsúra, így mennek önkéntes segítőink a székelyhídi Böjte Csaba atya által alapított árvaházba adományokkal, jó szóval, játékokkal. Rendszeres pályázói vagyunk a Rákóczi Szövetség kiírásaink, s így több alkalommal voltunk a partiumi régióban kirándulni, illetve a nagykárolyi Kalazanci Szent József Római Katolikus Líceumban látogatóban.

            Idén nyáron egy újabb színnel bővült a paletta, amikor a Bethlen Gábor Alap pályázatán indulva az országban 17 másik intézménnyel együtt részt vehettünk a „2015 a külhoni magyar szakképzés éve” programban. A program kiírása szerint „a pályázat célja a külhoni magyar szakképzés fejlesztésével hozzájárulni a gazdaságfejlesztéshez, amelynek elengedhetetlen eleme, hogy a diákok a képzés során megfelelő gyakorlati képzésben részesüljenek.” A program keretében külhoni szakképző intézmények diákjai magyarországi szakképző intézményekben jelentkezhettek gyakorlatra. Így komoly szakmai együttműködés kialakítására, tapasztalatcserére került sor.

Érsekújvárról utazott hozzánk a lelkes diákok csapata, szaktanárukkal: Dr. Beták Norbert vezető tanár kíséretében érkezett Novák Dávid, Marča Roland, Madari Bálint, Oláh Erik, Mészáros Máté, 15-17 éves, elsős gimnazista tanulók, akiket kiváló tanulmányi eredményeik alapján választottak ki. Informatikát akartak tanulni, gyakorlati alkalmazásokkal. A Szent József tanárai igyekeztek olyan változatos tananyagot összeállítani, ami hasznos, tanulható, jövőbe mutató, mégis szórakoztató, hiszen a nyári szünidőben csak az igazán elhivatott tanulók hajlandók tanulni. Az első héten HTML, valamint PHP programozási nyelvvel ismerkedtek a tanulók (Málnás Szilárd szaktanár vezetésével), a második héten Vasváry László IT munkatárs (iskolánk egyik IT-mentora), hálózati alkalmazásokat mutatott meg, a harmadik héten Csatári László Lego-robot programozással, illetve mydaq alkalmazásokkal szórakoztatta-okította vendégeinket. Az utolsó héten pedig multimédiás foglalkozásokra került sor. Elkészült egy rövidfilm, ami bemutatja az eltelt egy hónap fontosabb eseményeit. Ezt a filmet az érsekújvári ifjak készítették el, és honlapunkon is felkereshető lesz.

Igyekeztünk a tanulás mellett a város értékeinek megismertetésére irányítani a csoport figyelmét. Ezért felkértük Kovács Csaba idegenvezető-tanárt, hogy egy napon mutassa be Debrecen legfontosabb történelmi-kulturális emlékeit. Biztos vagyok benne, hogy a magyarsághoz tartozást is erősítő, maradandó értékeket jelentett a Szent Anna Székesegyház, a Református Kollégium, és Munkácsy Trilógiája is lenyűgözte a csapatot.

Délutánonként önálló programokat szerveztek, és meglátogatták az Aquaticumot, de a gokartokat is kipróbálták a fiúk. Úgy nyilatkoztak, hogy “szívükbe zárták Debrecent”.

Egy hét tömény IT a Szent József Gimnáziumban

 A képzés második hetében egy „IT-hetet töltöttünk” el a gimnázium informatika szakköröseivel és a Felvidékről érkezett vendég diákokkal. A célunk az volt, hogy a szakköri munka során szerzett tapasztalatunkra építve létrehozzunk valami valóban működő rendszert, és az így szerzett tapasztalatok a jövő tanév során a szakkör tagjai által létrehozandó komolyabb rendszer építésénél hasznunkra váljanak.

Mivel a vendég diákok nem vettek részt év közben a szakköri munkában, így nem volt meg az az előképzettségük, amellyel a helyi csapat már rendelkezett. De nem ijedünk meg az efféle kihívásoktól! Így az egy hetes IT tábor  valójában két, párhuzamos foglalkozássá alakult: a vendég diákokkal elkezdtük az alapoktól, míg a Bitközségi tagok megkapták a fogósabb, több tudást igénylő feladatokat. Ez végül a vendég diákok és a saját tanulóink közötti eredményes kooperációhoz vezetett, így a szakmai műhelymunkába is bekapcsolódhattak a fiatalok.

Általában elmondható, hogy az egész társaság – ki-ki a maga szintjén – jól teljesített, és kíváncsisággal, lelkesedéssel fogott a feladatok megoldásához. A vendég diákokkal röviden áttekintettük a rendszer adminisztráció alapjait: a hálózatokat, hardvereket, operációs rendszereket, virtualizációs és tárolási technológiákat. Ez után rögtön „beugrottunk a mély vízbe”! Elkezdték felépíteni a saját Linux szerverüket. Természetesen sok volt a kérdés, a megoldandó probléma, de megfelelő segítséggel mindegyiket sikerült megoldaniuk. Az eredmény egy igazán izgalmas, a felismerés, tanulás és a siker igazi élményét nyújtó munka volt. Az egész hetes munka megkoronázása volt, amikor a szervereikre feltelepített web szerver feléledt, és néhány apró trükk után a saját szervereikhez böngészővel csatlakozva látták az Internetről „csórt”, kicsit hiányos, de mégis működő weblapokat.

Talán az együtt töltött napok legizgalmasabbika az volt, amikor az egész napot az ITSH telephelyén töltöttük. Sikerült megnyernünk ügyünknek néhány kollégát az ITSH legtapasztaltabb szakemberei közül. Délelőtt meghallgathattunk néhány előadást különböző informatikai szakmák képviselőitől arról, hogy mit is csinálnak, és hogyan zajlik az informatikai rendszerek üzemeltetése, ha nem 10-20, hanem 10-20 ezer szervert, hálózati berendezést és rendszert kell tökéletesen probléma mentesen, percnyi leállás nélkül üzemeltetni. Délután aztán meglátogathattuk azokat a csoportokat, ahol előadóink dolgoznak. Így betekintést nyerhettünk – a lehetőségek viszonylag szűk keretei között – a rendszer adminisztrátorok mindennapjaiba.

A sok sikerélmény mellett talán az ITSH-ban tett látogatásunk volt a legfontosabb pillanata ennek a hétnek. Ha nem is mondták, de minden diákunkon látszott, hogy az egész hét nagy benyomást tett rájuk. Az pedig, hogy látták, hogy megfelelő tudással, 1-2 idegen nyelv birtokában milyen nagyszerű helyen, milyen izgalmas, kihívásokkal teli, és nem utolsó sorban jól fizetett munkát végezhetnek, érzésem szerint nagyon erős motivációként fogja vezetni őket a jövőben.

Harmadik hetünk a robot köré szerveződött. A diákok természetesen eltérő tudással érkeztek: volt, aki már hallott a programozásról, volt, aki már írt is programot és volt, akinek mindez újként hatott.

A LabVIEW grafikus programnyelv mindenki számára újdonság volt. Ennek ellenére hamar megtanulták az alapokat és már a második nap végére egyszerűbb programot tudott minden diák írni. A nagy kihívást a külső hardveregység programozása jelentette. Maga a LabVIEW program egy virtuális műszert ad, ami a számítógépen fut és egy illesztő segítségével méri a külvilág jeleit. Mi a myDAQ-ot használtuk erre a célra. Tudtunk hőmérsékletet mérni, a hőmérséklet függvényében lámpákat vezérelni. Az érdeklődők megismerkedhettek a LEGO robotokkal is. Ezeket szintén grafikus programnyelven vezéreltük. A kísérő programokban elfáradt diákok jól vették az akadályokat, az új ismereteket hamar elsajátították. Elmondhatom, hogy sikeres hetet zártunk. Volt olyan diák, aki kedvet kapott a programok részletesebb megismerésére.

Összeállította dr. Bódis Zoltán igazgató a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola képzőcsapata: Málnás Szilárd, Csatári László és Vasváry László beszámolója nyomán.